Enciclopedie Auto Recomanda   |   Contact 
 Principalele Sisteme Auto: 
Sistemul de Propulsie (Motor)
Sistemul de Ungere
Sistemul de Alimentare
Sistemul de Aprindere
Sistemul de Evacuare
Sistemul de Racire
Sistemul de Pornire Incarcare
Sistemul de Directie
Sistemul de Suspensie
Sistemul de Franare
Sistemul de Rulare
Sistemul de Transmisie
Sistemul Electric
Sistemul de Iluminare
Sistemul de Climatizare
Sistemul Antifurt
Sistemul de Navigatie
Sistemul Audio Video
Sistemul de Siguranta Activa
Sistemul de Siguranta Pasiva
Elemente Caroserie
Elemente de asamblare
Scule si Dispozitive
 
Stiati ca ...
Resurse pe web
Ajutor
>> Sistemul de Aprindere >>

Definitie: ruptor-distribuitor [delco]

RUPTOR-DISTRIBUITOR [DELCO]:
Ruptor-Distribuitor (Delco) :este un ansamblu format din ruptor si distibuitor cu roluri distincte: ruptorul intrerupe si contacteaza circuitul primar al instalatiei de aprindere,iar distribuitorul repartizeaza curentul de inalta tensiune la bujiile montate la chiulasa, in ordinea de aprindere prestabilita.

Constructia si functionarea ruptorului distribuitor:- pe corp este montata borna izolata de alimentare cu current de la bobina de inductie (primit de la acomulator), iar contactele ruptorului (mobil si fix) sunt sub forma unor pastile din wolfram sau platina pe suporturile montate pe platou.
Aceste contacte sunt deschise periodic de catre bucsa cu came (al caror numar corespunde numarului de cilindri),intrerupand astfel curentul ce le traverseaza si generand impulsul scanteii. Iar in paralel cu contactele, este montat condensatorul.
In momentul intreruperii contactelor in bobina de inductie se induce curent de inalta tensiune, care printr-o fisa centrala (conductor) alimenteaza capacul distribuitorului de ebonite.
Prin platoul central(din bronz sau alama), scanteia se distribuie prin plotii laterali (borne laterale) la fisele ce transmit scanteia catre bujii.
Sincronizrea turatiei bucsei cu came si a ruptorului distribuitor se face prin montarea lor pe acelasi arbore al ruptorului distribuitor care primeste miscarea de la pinionul de antrenare, angrenat cu roata dintata elicoidala de pe arboreal cu came. Turatia este pe jumatae fata de cea a areborelui cotit la motorul in patru timpi si egala la motorul in doi timpi. De unghiul de inclinare a contactelor depinde cresterea valorii curentului in circuitul primar al bobinei de inductie.
La motoarele cu turatie mare, acest unghi de inchidere a contactelor fiind redus, se foloseste sistemul cu ruptoare dubla. Distanta dintre contacte in momentul inchiderii de catre cama, este bine determinate 0,4-0,6mm, se masoara cu lamele de interstitii si se regleaza prin pozitioanarea contactului fix, cu ajutorul unui surub montat in orificiu oval al suportului acestuia. Camele bucsei deschide contactul mobil prin pintenul izolat fixat pe el. Intre lamela roturului si plotii laterali exista o distanta de 0,2-0,5mm, astfel incit curentul de inalta tensiune este distribuit sub forma unui arc electric.
Deschiderea contactelor se face prin modificarea continua a avansului, pentru buna functioanara a motorului. Pentru aceasta ruptorul distribuitor se fixeaza pe motor intr-o pozitie care sa asigure un avans initial, in cifra octanica a benzinei (corrector octanic), se regleaza manual. Mai este prevazut cu un dispozitiv de avans centrifugal, care asigura avansul la aprindere in functie de turatiile motorului, si un dispozitiv de avans vacumatic(corectarea avansului se face in functie de sarcina motorului).

Regulatorul de avans centrifugal: este format din doua greutati articulate pe o flansa cu doua stifturi, pe arborele ruptorului, care sunt solidorizate cu flansa bucsei cu came prinse cu doua arcuri. La o anumita toratie, contra greutatile se deplaseaza si rotesc bucsa cu came in sensul de rotatie, asigurind un avans la deschiderea contactelor cu atit mai mare cu cit turatia motorului este mai mare. Limita avansului este proportionala cu marimea greutatilor si forta arcurilor,s tifturile deplasindu-se in orificiile alungite ale flansei bucsei cu came.

Regulatorul de avans vacumatic (prin depresiune): este format dintr-o capsula cu o membrana interioara, articulata cu platoul ruptorului. Capsula este in legatura cu galleria de admisie (sub clapeta de acceleratie a carburatorului) printr-o conducta. El intra in actiune, in functie de sarcina motorului (sub turatie minima de functioanre a regulatrului centrifugal). Cind clapeta este inchisa, depresiunea este mare si regulatorul vacumatic nu lucreaza. De asemenea, regulatorul de avans vacumatic asigura si curatirea conductelor in timpul functionarii. La deschidera partiala a clapetei, functioneaza in pozitie intermediara. Functionarea regulatorului vacumatic este in limitele depresiune de 0,2-0,45 bar,asigurind un avans de 2-12 grade RAC.
Platina
Platina

Daca ati observat o eroare in aceasta pagina va rugam sa o semnalati >> aici!
Copyright © 2008 - 2017 enciclopedie-auto.ro
Termeni si conditii de utilizare
Dezvoltat cu o solutie vreau-web-site.ro

Inchirieri masini