Enciclopedie Auto Recomanda   |   Contact 
 Principalele Sisteme Auto: 
Sistemul de Propulsie (Motor)
Sistemul de Ungere
Sistemul de Alimentare
Sistemul de Aprindere
Sistemul de Evacuare
Sistemul de Racire
Sistemul de Pornire Incarcare
Sistemul de Directie
Sistemul de Suspensie
Sistemul de Franare
Sistemul de Rulare
Sistemul de Transmisie
Sistemul Electric
Sistemul de Iluminare
Sistemul de Climatizare
Sistemul Antifurt
Sistemul de Navigatie
Sistemul Audio Video
Sistemul de Siguranta Activa
Sistemul de Siguranta Pasiva
Elemente Caroserie
Elemente de asamblare
Scule si Dispozitive
 
Stiati ca ...
Resurse pe web
Ajutor
>> Sistemul de Transmisie >>

Definitie: cutia viteze manuala

> [ cutia viteze manuala ] in engleza: manual transmision (manual gearbox)
CUTIA VITEZE MANUALA:
Cutia de viteze manuala este una din componentele principale ale Sistemului de Transmisie. Principala functionalitate oferita de cutia de viteze este posibilitatea varierii vitezei de deplasare si schimbarea sensului acesteia in timpul functionarii.
Cutia de viteze manuala ofera soferului posibilitatea de a modifica treptele de viteza prin intermediul unei parghii de comanda numita maneta sau schimbator de viteze. Aceasta parghie se gaseste in imediata proximitate a soferului.
Cutiile le viteza moderne sunt cutii sincronizate, acest lucru insemnand ca trecerea de la o treapta de viteza la alta se poate face fara interventia soferului in sincronizarea vitezelor rotilor dintate care urmeaza sa fie angrenate, aceasta sicronizare lasandu-se in grija unui mecanism specializat.
Constructiv, cutiile de viteza sunt ansamble complexe de roti dintate de diverse forme si dimensiuni montate pe trenuri mobile sau fixe cu rolul de multiplicare / demultiplicare sau inversare a miscarii de rotatie. Acest ansamblu este inchis intr-o incinta etansa umpluta cu un ulei special numit ulei de transmisie sau ATF.
In mod curent cutiile de viteza manuale pentru automobile ofera intre 4 si 6 trepte de viteza pentru mersul inainte si una pentru mersul inapoi. Pentru vehicule grele sau de transport numarul de trepte poate depasi 20 pentru mersul inainte
Selectarea vitezelor se poate face secvential sau nesecvential. Selectarea secventiala inseamna ca treptele de viteza sunt selectate in mod crescator sau descrescator una dupa alta. Este intalnita la motociclete si la unele autovehicule noi cu cutii controlate electronic sau electrohidraulic.
Cutiile de viteze cele mai intalnite la automobile in Europa sunt cele manuale, sincronizate cu selectare nesecventiala.
Orice cutie de viteze are in componenta ei:
  • mecanismul reductor, care reprezinta partea principala a cutiei de viteze, ce serveste la modificarea raportului de transmitere adica a momentului motor in functie de rezistenta la inaintare,
  • sistemul de actionare care serveste la selectarea treptelor de viteze, cuplarea si decuplarea acestora,
  • dispozitivul de fixare, care nu permite intrarea sau iesirea din viteza decat la interventia conducatorului auto, si
  • dispozitivul de zavorare, care nu permite cuplarea a doua sau mai multe trepte deodata.
Cutie de Viteze Manuala
Cutie de Viteze Manuala

Daca ati observat o eroare in aceasta pagina va rugam sa o semnalati >> aici!
Copyright © 2008 - 2017 enciclopedie-auto.ro
Termeni si conditii de utilizare
Dezvoltat cu o solutie vreau-web-site.ro

Inchirieri masini