Enciclopedie Auto Recomanda   |   Contact 
 Principalele Sisteme Auto: 
Sistemul de Propulsie (Motor)
Sistemul de Ungere
Sistemul de Alimentare
Sistemul de Aprindere
Sistemul de Evacuare
Sistemul de Racire
Sistemul de Pornire Incarcare
Sistemul de Directie
Sistemul de Suspensie
Sistemul de Franare
Sistemul de Rulare
Sistemul de Transmisie
Sistemul Electric
Sistemul de Iluminare
Sistemul de Climatizare
Sistemul Antifurt
Sistemul de Navigatie
Sistemul Audio Video
Sistemul de Siguranta Activa
Sistemul de Siguranta Pasiva
Elemente Caroserie
Elemente de asamblare
Scule si Dispozitive
 
Stiati ca ...
Resurse pe web
Ajutor
>> Sistemul de Aprindere >>

Definitie: bujie

> [ bujie ] in engleza: spark-plug
BUJIE:
Bujie - element cu rol de generare de scanteie, care aprinde amestecul combustibil.

Bujia se afla, de obicei, in chiulasa, in capul superior al cilindrului.
Constructiv, bujia este formata din doi electrozi izolati intre ei printr-un material ceramic. Prinderea in chiulasa se face prin intermediul unui filet. La partea superioara, bujia prezinta un conector metalic catre un cordon de alimentare cu electricitate.
Functional, la aparitia unei tensiuni electrice generat de catre Sistemul de Aprindere, intre cei doi electrozi situati in interiorul camerei de ardere are loc un arc electric care aprinde oxigenul din amestecul combustibil. Prin arderea amestecului combustibil se obtine energia mecanica necesara impingerii pistonului pe lungimea cursei sale de detenta.
Functionarea optima a bujiei are loc atunci cand partea inferioara a izolatorului are o temperatura in jur de 500…600 C cand se asigura asa-zisa auto curatire a bujiei (depunerile se ard). La temperaturi de peste 800 … 900 C ale izolatorului si ale izolatorului electrodului central au loc aprinderi secundare (preaprinderi) ale fluidului motor. In acest caz motorul pierde din putere si functioneaza cu batai. In unele cazuri aprinderea amestecului poate avea loc chiar in timpul aspiratiei, aparand „impuscaturi” in carburator si chiar pericol de incendiu.
Alegerea corespunzatoare este deci de mare importanta. Aceasta presupune cunoasterea valorii termice a bujiei, care reflecta capacitatea bujiei de a transmite caldura din camera de ardere catre mediul exterior.
Se deosebesc bujii calde, cu partea interioara a izolatorului mai lunga si bujii reci, cu partea inferioara a izolatorului mai scurta. Bujiile calde au valori termice mari. Valorile termice standardizate ale bujiilor simbolizarea veche, sunt: 99, 145, 175, 195, 225, 240, 260, 280, 310, 340, 360, 370, 400.
Prin utilizarea unor electrozi centrali cu miez de cupru si manta din nichel-crom se obtin o serie de avantaje. O astfel de bujie acopera un domeniu mai larg de valori termice (cel putin doua valori termice ale bujiilor normale). Aceste bujii numite si „super – termo – elastice ” asigura porniri mai rapide (la pornire intr-un timp scurt atinge temperatura de regim), iar la functionarea motorului in sarcina sau suprasarcina. Nu se supraincalzeste (miezul din cupru asigura un bun transfer al caldurii).
In functionare bujia trebuie sa reziste si la solicitari electrice, mecanice si chimice. Solicitari electrice apar din cauza tensiunilor ridicate 4…8 KV la regim normal si 11…15 KV la pornirea motorului rece. Solicitarile mecanice se datoreaza variatiei presiunilor gazelor din cilindrii, cat si variatilor si socurilor care apar in timpul functionarii. Bujiile sa fie astfel construite incat sa asigure etanseitatea la presiunea de functionare.
Bujie
Bujie

Bujie - detaliu interior
Bujie - detaliu interior

Daca ati observat o eroare in aceasta pagina va rugam sa o semnalati >> aici!
Copyright © 2008 - 2017 enciclopedie-auto.ro
Termeni si conditii de utilizare
Dezvoltat cu o solutie vreau-web-site.ro

Inchirieri masini