Enciclopedie Auto Recomanda   |   Contact 
 Principalele Sisteme Auto: 
Sistemul de Propulsie (Motor)
Sistemul de Ungere
Sistemul de Alimentare
Sistemul de Aprindere
Sistemul de Evacuare
Sistemul de Racire
Sistemul de Pornire Incarcare
Sistemul de Directie
Sistemul de Suspensie
Sistemul de Franare
Sistemul de Rulare
Sistemul de Transmisie
Sistemul Electric
Sistemul de Iluminare
Sistemul de Climatizare
Sistemul Antifurt
Sistemul de Navigatie
Sistemul Audio Video
Sistemul de Siguranta Activa
Sistemul de Siguranta Pasiva
Elemente Caroserie
Elemente de asamblare
Scule si Dispozitive
 
Stiati ca ...
Resurse pe web
Ajutor
>> Sistemul de Siguranta Activa >>

Definitie: ABS -Sistem de franare antiblocare

> [ ABS -Sistem de franare antiblocare ] in engleza: ABS- Anti-lock braking system
> [ ABS -Sistem de franare antiblocare ] in germana: ABS - Antiblockiersystem
ABS -SISTEM DE FRANARE ANTIBLOCARE:
ABS - sistem anti blocare.
ISTORIC: Compania germana Robert Bosch GmbH (cunoscuta, mai popular, drept Bosch) dezvolta tehnologia ABS din anii 1930, dar primele automobile de serie care sa folosească sistemul electronic Bosch au fost disponibile in 1978. Au aparut prima data pentru camioane si limuzine germane Mercedes-Benz. Ulterior sistemele au fost portate si pentru motociclete.

FUNCTIONARE:
S-a demonstrat ca eficacitatea maxima a franarii este obtinuta la limita aderentei intre roata si cale. Blocarea rotilor generata de apasarea prea puternica a pedalei de frana chiar in conditii de asfalt curat poate duce la o crestere importanta a spatiului de franare la care se adauga compozitatea marita a directiei de frana. Mai grav in cazul in care limitatorul de presiune pentru puntea din spate nu functioneaza rotile din spate blocandu-se.ABS este un sistem electrohidraulic sau electropneumatic, cu comanda electronica care are rolul de acorecta in mod automat momentele de franare a fiecarei roti sau osi, in functie de gradul de aderenta existand roata si curba de valoare. Adaptand forta de frecare cu aderenta disponibila sub fiecare roata ABS permite conducatorului auto sa mentina autoturismul pe traiectorie. Reglarea procesului de antiblocare se redreseaza in functie de acceleratia roti si in functie de petrinderea relativa a roti. Regimul de functionare sunt coordonate de catre un microprocesor. Functia sistemului de franare de tip ABS se bazeaza pe masura permanenta a vitezei de rotatie a rotilor automobilului. ABS-ul functioneaza pe un circuit triplu de fluid, fiecare circuit fiind dotat cu o pereche de supape solenoidale.
Pe circuit au loc trei etape de functionare:
- Faza de reducerea presiuni,
- Faza de mentinere a presiuni,
- Faza de crestere a presiuni.

Un sistem ABS tipic e compus dintr-o unitate centrala electronica, patru traductoare de viteza (unul pentru fiecare roata) si doua sau mai multe valve hidraulice pe circuitul de franare. Unitatea electronica monitorizeaza constant viteza de rotatie a fiecărei roti. Cand detecteaza ca una din roti se roteste mai incet decat celelalte (o conditie ce o va aduce in starea de blocare), miscă valvele pentru a scadea presiunea in circuitul de franare, reducand forta de franare pe roata respectiva.

EFICIENTA: Pe suprafetele cu aderenta mare, uscate sau ude, majoritatea masinilor echipate cu ABS obtin distante de franare mai bune (mai scurte) decat cele fara ABS. Un sofer cu abilitati medii pe o masina fara ABS ar putea, printr-o franare cadentata, sa atinga performantele unui sofer incepator pe o masina cu ABS. Totusi, pentru un numar semnificativ de soferi, ABS imbunătateste distantele de franare in varii conditii. Tehnica recomandata pentru soferi intr-o masina echipata cu ABS, intr-o situatie de urgenta, este ss se apese pedala de frana pana la fund si sa se ocoleasca eventualele obstacole. In asemenea situatii, ABS va reduce semnificativ sansele unui derapaj si pierderea controlului, mai ales cu masinile grele. Pe zapada si macadam, ABS-ul mareste distantele de franare. Pe aceste suprafete, rotile blocate s-ar adanci si ar opri automobilul mai repede, dar ABS-ul previne acest lucru. Odata activat, ABS-ul va face ca pedala sa pulseze. Unii soferi, simtind acest efect, reduc apasarea pe pedala si astfel maresc distanta de franare. Aceasta contribuie la marirea numarului de accidente. Din acest motiv unii constructori au implementat sisteme de asistenta la franare ce mentin forta de franare in situatii de urgenta.
Daca ati observat o eroare in aceasta pagina va rugam sa o semnalati >> aici!
Copyright © 2008 - 2017 enciclopedie-auto.ro
Termeni si conditii de utilizare
Dezvoltat cu o solutie vreau-web-site.ro

Inchirieri masini